Veel mensen hebben last van een te hoog cholesterol. Dit betekend dat  je cholesterolgehalte in je bloed te hoog is. Dit kan nadelige gevolgen hebben op het gebied van je gezondheid. Veel mensen willen om deze reden hun cholesterol verlagen. Helaas hebben we te maken met veel leugens als het gaat om cholesterol. Zelfs de “betrouwbare instanties” zijn niet te vertrouwen. Je zal je eigen onderzoek moeten gaan startten. Dit artikel zal je daarbij helpen. We bespreken in dit artikel de cholesterolproblemen in details. We zullen de leugens over cholesterol en hart- en vaatziekten toelichten. Deze twee kan je namelijk niet apart houden.

 

Cholesterol niet de oorzaak van hart- en vaatziekten

Veel mensen hebben een verkeerd beeld als het gaat om het verband tussen cholesterol en hart- en vaatziekten. De cholesterolgehaltes zijn vaak hoog bij mensen met hart- en vaatziekten, maar dat betekend nog niet dat een hoog cholesterolgehalte de oorzaak is van hart- en vaatziekten. Het hoge cholesterolgehalte geeft wel aan dat er een probleem is, alleen zeker niet dat dit de oorzaak is.

Door het cholesterol te verlagen bestrijd je niet de oorzaak. Dit hebben zelfs studies en onderzoeken bevestigt. Hierbij is het niet gelukt om een correlatie te vinden tussen cholesterolgehalte en verstopte bloedvaten of aderverkalking. Meerdere keren is er geprobeerd een verband te leggen tussen die twee. Dit is alleen nooit gelukt.

Cholesterolgehalte wordt niet verhoogd door het eten van cholesterolrijkvoedsel

Veel producten die veel cholesterol bevatten worden door veel instanties nog gezien als de boosdoeners. Doktoren en medici raden nog steeds af om deze producten te vermijden. Er wordt dus aangenomen dat het eten van cholesterolrijk voedsel, in verband staat met de stijging van het cholesterolgehalte in je bloed.

Dit blijkt dus absoluut niet te kloppen. Hier is een van de grootste onderzoeken ooit naar geweest. Zij hebben kunnen bevestigen dat het eten van cholesterolrijk voedsel, geen invloed heeft op de stijging van het cholesterolgehalte in je bloed. In deze studie wordt maar liefst het voedingspatroon van 15000 mensen, verdeeld over drie generaties, en het effect van hun hart en bloedvaten bestudeerd. Hieruit wordt geconcludeerd: Des te meer verzadigde vetten en cholesterol iemand eet, des te lager het cholesterolgehalte in het bloed is.  

Er zijn meerdere onderzoeken geweest naar het eten van vet en de invloed daarvan op het cholesterolgehalte in je bloed. Hieruit is gebleken dat verzadigde vetten helemaal niet zorgen voor een verhoging van het cholesterolgehalte in het bloed. Sterker nog, dit gehalte nam vaak af. Daarbij zijn we al weer bij de volgende leugen aan gekomen.

Verzadigde vetten verhogen het cholesterol dus niet

Nog steeds wordt aangekondigd dat het eten van o.a. dierlijke vetten het cholesterol verhoogt. Ook hier zijn in het verleden vele studies naar gedaan maar ook hieruit kwam weer een heel ander antwoord. Zo wordt er in een studie omschreven hoe een Afrikaanse stam wel 300 gram aan dierlijk vet per dag eet en toch één van de laagst gemeten cholesterolgehaltes ooit heeft.

Dit is slechts één onderzoek, maar vele onderzoeken hebben hetzelfde aangetoond. Kunnen we uit hieruit  niet concluderen dat het van vetten niet leidt tot een verhoging van het cholesterolgehalte, maar juist een daling. Hoe zit dit dan met hart- en vaatziekten?

De kans op hart- en vaatziekten wordt ook niet groter bij het eten van verzadigde vetten.

Veel artsen beweren dat door het eten van vetten de kans op hart- en vaatziekten wordt vergroot. Is dit dan ook wel waar? Wij zijn niet als enige nieuwsgierig naar het antwoord. Ook in Amerika zijn hier verschillende onderzoeken naar gedaan. We zullen er één toelichten: Ongeveer 49000 vrouwen werden tijdens dit onderzoek 8 jaar lang gevolgd om te kijken wat de uitwerking was van een vetarm dieet op o.a. borstkanker en hart- en vaatziekten. Eetgewoontes en gezondheidsuitkomsten werden allemaal bij gehouden. Het resultaat van deze studie en andere studies had niemand verwacht. Een vetarm dieet vermindert de kans op hart- en vaatziekten niet.

 

Het belangrijkste wat je nu dus weet is:

·         Dat verzadigde vetten je cholesterolgehalte niet verhogen.

·         De kans op hart- en vaatziekten niet wordt verhoogd door een hoog cholesterolniveau.

We zullen nu moeten gaan kijken hoe we dit kunnen toepassen als we ons cholesterol willen verlagen. 

 

 

 

Hoog cholesterol verlagen

Cholesterol is een kleine vetmolecuul in je lichaam. Dit is een van de belangrijkste stoffen in je lichaam. Cholesterol zorgt ervoor dat het membraan van je cellen waterdicht is. Hierdoor kunnen reacties in en buiten de cel gescheiden blijven van elkaar. Als je te weinig cholesterol binnenkrijgt zal je lichaam hier meer van gaan aanmaken.

Cholesterol assisteert bij de werking van belangrijke hormonen zoals, testosteron en oestrogeen. Zonlicht wordt door het cholesterol omgezet in vitamine D. Dit is nodig om voldoende vitaminen D binnen te krijgen.

HDL, LDL en VLDL

We zullen ons iets meer moeten gaan verdiepen in de werking van cholesterol om het te begrijpen. Cholesterol wordt door het bloed vervoerd. Om dit mogelijk te maken gebruikt je lipoproteïnes. Deze bestaan voor een deel uit eiwitten en lipiden. Lipoproteïnes zijn er in verschillende vormen. Het is belangrijk om dit te begrijpen. Drie lipoproteïnes zijn VLDL, LDL en HDL.

Deze vervoeren alle drie een bepaald percentage cholesterol en een bepaald percentage triglyceriden en andere vetten door je bloedbaan. Deze worden naar de weefsels van je lichaam gebracht. Ongeveer 80 procent van het cholesterol wordt vervoerd door de LDL. Ongeveer 15 procent wordt vervoerd door HDL. Het overige percentage wordt vervoerd door andere lipoproteïnes. LDL en HDL vervoeren allebei dus veel cholesterol. Toch staat HDL bekend als een slechte cholesterol en LDL als een goede.

Oorzaak van hart- en vaatziekten?

Het klopt dat weinig HDL en veel LDL (een lage HDL/LDL ratio) een risicofactor is voor hart- en vaatziekten. Dit betekent niet dat dit de oorzaak is van hart- en vaatziekten. Dit is wat veel mensen denken. Ongezonde gewoontes zorgen ervoor dat je LDL percentage stijgt of het HDL percentage daalt. Hiermee verlaag je dus je HDL/LDL ratio. Niet de lage ratio is dus de oorzaak, maar de slechte leefgewoontes.

Gezonde gewoontes zorgen voor een verhoging van het HDL/LDL ratio. Hiermee wordt dus je LDL percentage in je bloed verhoogt of je HDL percentage verlaagt. Bij gezonde gewoontes moet je denken aan, gezond eten, voldoende bewegen, weinig stress, afvallen en een lage bloeddruk.

Let op HDL en LDL zijn beide dus niet slecht of goed. Ze zijn beide neutraal en het is belangrijk dat ze in verhouding staan met elkaar zodat er over een gezonde HDL/LDL ratio kan worden gesproken. Nogmaals: hart- en vaatziekten ontstaan niet door een te laag HDL/LDL ratio, maar door slechte leefgewoontes. 

Helaas is dit niet alles…

Er is alleen één probleem: Als het gehalte tryglyceriden in je bloed te hoog is zal er extra VLDL aangemaakt worden. Zo zouden ze extra grote ladingen aankunnen. Dit zorgt ervoor dat een aantal VLDL transformeren naar een kleinere compactere vorm van LDL. Deze kan alleen verstrikt raken in kleine ruimtes zoals, in de cellen of je bloedvaten. Hierdoor ontstaat de kans op oxidatie: reageren met zuurstof. Dit veroorzaakt ontstekingen en kan uiteindelijk leiden tot aderverkalking.

Als we terugkijken kunnen we zien dat dit allemaal de oorzaak is van een te hoog gehalte tryglyceriden in je bloed. Ook een te kort aan antioxidanten speelt hierbij een rol.

Hoe kunnen we het gehalte tryglyceriden in ons bloed doen laten afnemen.

Een te hoog tryglyceridengehalte is ons bloed wordt veroorzaakt door het eten van grote hoeveelheden koolhydraten, transvetten en andere ongezonde vetten. Als we ons tryglyceridengehalte willen verlagen zullen we dus minder koolhydraten en bewerkte vetten moeten eten. Ook moeten we meer antioxidanten binnen gaan krijgen, door het eten van o.a. vele groenten, fruit noden en zaden.

Conclusie

Als we ons cholesterol willen verlagen is het dus belangrijk dat we rekening houden met:

·         Voldoende beweging

·         Een gezonde levensstijl met o.a. voldoende slaap en weinig slaap

·         Gezonde voeding. Minder eten van koolhydraten en bewerkte vetten.

We zullen je op deze site begeleiden met deze actiepunten om je cholesterol te verlagen. Als u aan de slag wil gaan om uw cholesterol verlagen, lees dan gerust de artikelen over beweging of voeding.

 

 

 

Cholesterolverlagend dieet

We hebben het in het vorige artikel uitgebreid gehad over cholesterol verlagen. Ook hoe we dit kunnen bereiken doormiddel van verschillende factoren. We hebben het hierbij ook gehad over voeding. Het is belangrijk dat we hier nog even wat meer voor u inzoomen. U wilt natuurlijk doormiddel van gezonde voeding een juist cholesterolgehalte hebben.

We hebben in het vorige artikel gekeken naar verschillende onderzoeken. In deze onderzoeken werd vaak gekeken naar wat voor invloed voeding heeft op ons lichaam. Bij het cholesterolonderzoek werd vooral gekeken naar het effect van het eten van bepaalde vetten. Deze zouden zoals we geleerd hebben de oorzaak zijn een te hoog cholesterol. Wij leren dat bijv. verzadigde vetten de boosdoeners zijn. De verzadigde vetten zou het slechte LDL-cholesterol verhogen en dus de kans op hart- en vaatziekten vergroten. Wij zijn hier in ons vorige artikel uitgebreid op in gegaan en hebben dus gezien dat dit vaak toch nog net wat ander ligt. In vele onderzoeken werd namelijk aangetoond dat het eten van bepaalde vetten helemaal niet lijdt tot een verhoging van het cholesterol. Sterker nog, het zelfs iets wat. Voor dat u begint met het eten van allerlei vetten is het belangrijk om te kijken welke vetten we beter wel en niet kunnen eten.

Ongezonde en gezonde vetten

Er worden vaak fouten gemaakt door zelfs bekende autoriteiten op het gebied van voeding als het gaat om vetten. Zo beweren ze niet alleen dat vet dik maakt, maar wordt er ook vaak verkeerd gesproken over de gezondheid van vetten. Hoe we kunnen bepalen of vetten gezond zijn, doen we door naar de vetzuren te kijken waaruit deze is opgebouwd. Er zijn verschillende soorten vetzuren.

Transvetten zijn ongezonde vetten. Ze komen niet in de natuur voor en zitten vaak in bewerkt voedsel. Ze zijn dus niet geschikt voor ons lichaam. Deze vetten verstoren de celwanden van ons lichaam en hebben een negatieve invloed op ons lichaam. Veel mensen weten ook dat ze deze vetten beter niet kunnen eten omdat ze erg ongezond zijn, ze zitten namelijk in pizza’s, chips en patat.

Wat veel mensen niet weten is dat verzadigde vetzuren een goede bron van energie is voor ons lichaam. Ze zitten o.a. in vlees, vis, boter, ei, etc. Verzadigde vetzuren komen vooral veel voor dierlijke producten. Hierbij is het natuurlijk wel van belang om te kijken wat voor leven het dier heeft gehad door bijv. ze voedingspatroon te achterhalen. Als dit beest alleen maar krachtvoer heeft gehad zal dit namelijk vetsamenstelling aantasten.

Enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren kunnen zowel ongezond als gezond zijn. Het is dus belangrijk dat we hier in ons etenspatroon rekening mee houden. Een onderdeel hier van is focussen op het binnenkrijgen van omega-3. Hier krijgen we er vaak veel te weinig van binnen. Omega-6 daarentegen eten we vaak te veel.

Koolhydraten

Ook hebben we in het vorige artikel even stilgestaan bij het eten van koolhydraten. Wij eten nu simpelweg vaak te veel koolhydraten. Niet gek dus dat Nederland kamt met zoveel gezondheidsproblemen. Het eten van een te grote hoeveelheid koolhydraten zorgt voor een teveel aan glucose in je lichaam. Je lichaam zal dit opslaan als lichaamsvet. Dit zal leiden tot een hoog insulinegehalte in je bloedbaan. Hierdoor zal uiteindelijk het opgeslagen lichaamsvet niet meer kunnen dienen als energie en zal dit negatief uitpakken voor je gezondheid. En geloof me… “je zit sneller dan je denkt aan de juiste hoeveelheid koolhydraten”. Vaak zijn dit er namelijk minder dan veel mensen beweren.

De praktijk

We begrijpen dat dit voor u nog niet allemaal duidelijk is. Zeker niet als u dit moet gaan toepassen in de praktijk. Als u hiermee graag aan de slag wil gaan, is het verstandig dat u zich verdiept in een juist voedingspatroon dat aansluit bij deze informatie.

 

 

 

Voldoende beweging

We hebben het in één van de vorige artikelen ook kunnen zien dat voldoende beweging kan leidden tot een verlaging van het cholesterolgehalte. Dit is 1 van de onderdelen die ervoor gaat zorgen dat het cholesterolgehalte niet te hoog wordt. Natuurlijk zijn er meerdere factoren, maar dit is een hele belangrijke factor om een gezond leven na te streven. Sporten kan namelijk een positieve bijdrage leveren aan HDL/LDL-ratio. Afvallen of op een bepaald gewicht blijven, door een gezonde levensstijl  verhoogt namelijk je HDL/LDL-ratio. Hiermee verhoog je namelijk je HDL cholesterol  en verlaag je je LDL cholesterol. (De uitwerking hiervan hebben we besproken in één van de vorige artikelen.)  Alleen aan wat voor soort sporten moeten we hierbij denken? Hardlopen of toch andere oefeningen?

Ons bewegingspatroon deze dag bestaat vaak uit lange periodes stilzitten. Bij veel banen is het simpelweg niet meer nodig dat we veel bewegen. Veel mensen zitten namelijk heel de dag achter de computer. Hierdoor komen we niet aan onze dagelijkse hoeveelheid beweging die gezond voor ons is. Het percentage van mensen dat aan voldoende lichaamsbeweging doet is in de laatste jaren flink afgenomen.

Bewegen als vroeger

Vroeger was dit anders. Onze voorvaderen bewogen vaak heel de dag. Al duizenden jaren waren we eigenlijk constant in beweging. Dit ging af en toe gepaard met hoge inspanning. Logisch dus dat er nu veel meer mensen last hebben van een ongezond cholesterol. We moeten weer net zo gaan bewegen als vroeger. Voldoende beweging overdag en af en toe een intensieve training. Alleen hoe doen we dat?

Steeds meer mensen gaan hardlopen om af te vallen. Alleen is dit wel de juiste intensieve training. Is ons lichaam hier wel voor gemaakt?

Af en toe een intensieve training

Het is natuurlijk van groot belang dat we nu alleen nu kunnen sporten, maar dat we dit ook vooral kunnen blijven doen. We willen natuurlijk aan onze gezondheid blijven werken. Veel mensen kiezen voor hardlopen, maar dit is niet altijd de juiste keuze. Veel mensen hebben zich vaak niet verdiept in de gevolgen die deze met zich meebrengen. Ook zijn er vele betere manieren om snel vet kwijt te raken.

Veel van de hardlopers hebben te kampen met blessures. Meer dan een half uur hardlopen is voor de meeste mensen gewoon te belastend. Bijna de helft van de hardlopers heeft namelijk jaarlijks last van blessures. De gewrichten zullen namelijk slijten, vooral de kniegewrichten krijgen het zwaar te verduren. Er wordt constant dezelfde beweging gemaakt. Dit is te belastend voor het lichaam. Ook een goede warming-up is hier vaak niet tegen bestemd.

Krachttraining daar in tegen veel minder blessure gevoelig. Bij krachttraining maak je je spieren, pezen en gewrichten juist sterker. Ook krachttraining vaak een veel betere manier om vet te verbranden. Door je spieren sterker te maken krijgt je lichaam een mooie vorm en zal de vetverbranding sneller gaan. Dit in tegenstelling tot hardlopen, waarbij je vaak spieren, pezen en gewrichten alleen maar belast. Probeer ongeveer 1 a 2 keer in de week aan krachttraining te doen.

Minimaal een half uur per dag bewegen

Naast de intensieve training hebben we gelezen dat het belangrijk is dat we dagelijks ook voldoende bewegen. Probeer elke dag in ieder geval een half uurtje per dag te bewegen. Hierbij is het van belang dat het hartslag hoger is dan normaal. Veel mensen beweren dat ze hier geen tijd voor hebben, omdat ze denken dat bewegen alleen mogelijk is in de sportschool. Dit is natuurlijk onzin. Je zou in plaats van de auto de fiets kunnen pakken of als dat niet gaat, in de pauzes lekker een stukje lopen. Als het maar je hartslag verhoogt.

Samenvattend

 

Kortom bewegen is belangrijk voor een gezonde levensstijl. We hebben gezien dat een gezonde levensstijl weer helpt bij een gezond cholesterol. Bewegen kan u dus op weg helpen naar een juist cholesterol. Probeert u zich hierbij niet alleen te focussen op de trend hardlopen. Een gezond lichaam kan namelijk sneller bereikt worden doormiddel van krachttraining. Probeer krachttraining te combineren met een half uurtje beweging per dag.